Jump to content
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble

Recommended Posts

Здравейте на всички. Пускам тази тема, като се надявам тя да бъде полезна на някой. Та значи, реших да си сложа симулатор на лабда сондата, за да не ми свети ЧЕК-лампата. Тъй като е криза и финансите са ограничени, ровейки се тук-там из форумите разбрах, че можело човек сам да си я направи. И нали съм си жичкаджия по душа реших да пробвам. Ето малко обобщена информация за това какво представлява ламбда сондата и как се симулира нейната работа.

Ламбда сонда е наименование на електронен датчик, който измерва пропорционалното съдържание на кислород в даден газ. При използване в ДВГ, сондата се монтира в изходящия тракт на автомобила (ауспуха), обикновено пред каталитичния неутрализатор. Тя подава електронен сигнал към управляващото устройство (ECU) отразяващ съдържанието на кислород в изходящите газове. По него управляващото устройство се ориентира дали подаваната в двигателя горивна смес е обогатена или обеднена, и съответно коригира консистенцията и ако е необходимо. В повечето коли сигнала от ламбдата е в гранците 0 - 1 V. При бедна смес е около 0.1 - 0.2 V, при богата - 0.8 - 0.9 V. Изправната сонда може да има на изхода си само такива нива, т.е. тя може да се оприличи с тригер. Не мери колко точно е нивото на сместа а само дали е повече или помалко от оптималното. Превключването от високо в ниско ниво и обратно, при изправна сонда трябва да е бързо, със стръмни фронтове. Наподобява цифрова система, а не аналогова. При нормална работа ламбдата дава да кажем ниско ниво, и ECU-то почва да удължава времето на отваряне на инжекторите. В даден момент ламбдата се превключва и дава високо, тогава ECU-то почва да обеднява сместа и така до безкрай. Важно е че сондата не е точно датчик, тя е един вид химичен източник на напрежение, т.е. тя сама генерира сигнала си. Докато сондата е студена, тя не работи и на изхода и няма нищо. Повечето ECU-та подават постоянно "опорно" напрежение 0.45 V, така че ако се мери при свързанa сонда, докато е студена нивото е 0.45. Докато ECU-то вижда 0.45 V (своето си опорно напрежение) то работи с предварително зададени настройки и чака сондата да загрее. Също и ако диагностиката му покаже проблем. Това при по-старите коли означава например в рамките на няколко минути ламбдата да не си смени състоянието нито веднъж.

При коректно работеща сонда сигнала изглежда по следният начин:

lambdagrafika.jpg

За да предотвратим грешките при каране на газ/метан трябва да "излъжем" ECU-то, че колата работи на бензин и сместа е оптимална. За тази цел ни е необходимо да "симулираме" сигнала от ламбда сондата при тези обстоятелства. Изискванията към схемата са следните: правоъгълен импулс с амплитуда 0.7-0.8V, честота около 1 Hz, коефицент на запълване 1(или t1/t0=1=const.), температура на околната среда от -20 до +60 Со.

Досегашните схеми реализирани с таймер 555 не отговарят на последното условие, както и на някои други. 555 работи нормално при температури от 0 до 70 градуса. Зимата температурите падат доста отдолу. Формата на импулса и неговата честота се задават посредством външни на интегралата елементи, без абсолютно никаква възможност за донастройка на най-важните параметри: честота и амплитуда. Няма стабилизация на захранващото напрежение, както и филтрация, а да не забравяме, че в системата на автомобила напрежението "играе" между 12 и 14.4 V(при всеки автомобил е различно и зависи от много неща), и се наблюдават доста високочестотни хармоници, които е добре да се филтрират до някъде за да не внесат смущение в схемата. Това означава че формата и амплитудата на сигнала на схемата никога не е един и същ. Също така кондензаторите дадени в схемата, са обикновенни електролити, които с понижаване на температурата си променят характеристиките в не малки граници. Това също би означавало промяна на режима на работа на схемата. В такава схема е задължително използването на танталови кондензатори(работят оптимално от -60 до 120 градуса).

За да избегна тези недостатъци, реших да реализирам схема базирана на логически елементи.

Схема:

oxigensensorsimulatorci.jpg

grafikasimulator.jpg

Схемата е реализирана с известната 7400, като за да покрия температурните изисквания използвах нейният аналог МН8400 производство на Tesla. На схемата е показан генератор на правоъгълни импулси, на изходите на който се получават инверсни правоъгълни сигнали, при които отношението на времето на импулса, към времето на паузата се запазва еднакво и не зависи от генерираната честота. С помощта на логическите елементи ЛЕ1 и ЛЕ2 е конструиран тактов генератор на импулси с определена честота. С потенциометъра RP1 се променя честотата на генератора в определен обхват, но едновременно с това той се и разсиметрира. Тази поредица от импулси при която с изменение на честотата се променя и коефициента на запълване се подава на един Т-тригер, реализиран с логическите елементи ЛЕ3 и ЛЕ4. На техните изходи се получават поредици от импулси, времетраенето на които е еднакво с времетраенето на паузата, като тяхното отношение остава постоянно, независимо от промяната на честотата(и разсиметрирането). С така посочение елементи генератора генерира импулси с честота от 0.5 до около 4 Hz която се регулира от RP1. Тъй като на изхода на схемата импулса е с амплитуда 5V, чрез потенциометъра RP2, свързан като делител на напрежението се настройва амплитудата на изходният сигнал (0.7-0.8 V). На другият изход, на мястото на светодиода може да се свърже още един такъв потенциометър и да се ползва като двоен симулатор (при наличието на две сонди). Схемата се захранва от газовият клапан, като при изключена схема и работа на бензин, релето свързва ECU-то със сондата. При превключване на газ и задействане на генератора, релето свързва блока за управление към генератора. На интегралния стабилизатор 7805 е добре да се монтира малко радиаторче.Схемата работи изключително стабилно и не се влияе от промените на напрежението и хармониците. Разсейваната мощност като топлина почти липсва(само интегралният стабилизатор съвсем леко се затопля). Стойността на всички елементи на схемата е около 6 лв. Като добавим и кутийка за около левче, получавате генератор на почти перфектни правоъгълни импулси само за 7 лв, както и огромно удовлетворение и самодоволство, които нямат цена.

Инсталирах я на Вектричката(С16NZ) и от тогава не ми е светвал чек-а. Надявам се да съм ви бил полезен.

Редактирано от driver_sl

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Страхотна тема колега! :wave:

 

За любителите на направи си сам и не толкова разбиращи от електроника, ако имаш .pcb -то :) или начин сами да си направим това свързване на елементите и да реализираме тази идея сами?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мерси. Ми графичният оригинал е на едно хвърчящо листче. Аз съм го правил. Не е нещо сложно. Ако искате мога да се опитам да го сканирам някъде и да кача снимката, ама не е много разбираемо чесно казано :blush:

Значи да поясня малко. Четирите логически елемента са "вградени" в използваната интегрална схема. За по-лесно съм сложил цифрички до всяко краче на логическият елемент. Всяка цифра отговаря на поредния номер на крачето на интегралната схема. Нейният корпус е изобразен най-отгоре над самата схема. и просто свързвате :th_up:

Редактирано от driver_sl

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Откъде може да се купи МН8400? И каква е цената му?

Редактирано от agenta_rz

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ми от всеки един магазин за компоненти. Ако успееш да намериш 5400, ще е най-добрият вариант. 8400 мисля, че дори в eBay я имаше. А цената по магазиние е стотинки.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Екстра ама дай да я видим тая схема реализирана , дай да видим ПСБ-то ако имаш файл качи го , дет се вика направо да ецваме ;) Тва ще спести сумати пари на повечето тука .

 

74HCU04

Hex inverter - мога ли да ползвам , че имам оригинални ? и вместо тея потенциометри , варистор примерно ?

Редактирано от krokotam_

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ето платката която правих аз преди време.

Lamda_simulator

Lamda_simulator (mirror)

Платката е двуслойна!

 

lambda_simulator.lay

Файла се отваря със Sprint-Layout!

 

Като се посочат елементите във файла излиза и тяхната стойност. На снимките не се виждат стойностите, но схемата е елементарна и лесно се проследява.

 

Използвал съм MH5400 Tesla, купих го от Елимекс до районното (гр. Варна).

 

 

dsc05525v.jpg

Платката е тествана и работи!

На осцилоскоп излизат хубави правоъгълни импулси.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Здравейте! Малко вадя от прахтта стара тема, но нещо не ми хареса приложения графичен оригинал. Първо: не е пуснат (-) към интеграла, и второ резистора R5 е грешно "вързан". Не се заяждам, но нека тези който правят платчицата по този оригинал, да го имат в предвид. Поздрави!

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Здравейте! Малко вадя от прахтта стара тема, но нещо не ми хареса приложения графичен оригинал. Първо: не е пуснат (-) към интеграла, и второ резистора R5 е грешно "вързан". Не се заяждам, но нека тези който правят платчицата по този оригинал, да го имат в предвид. Поздрави!

 

Прилагам коригиран графичен оригинал ( там където има квадрати са места за мостове, които могат да се избегнат с двуслойна платка )

След днешния тест - схемата работи коректно, въпреки че има отклонения във формата на импулсите.

БЛАГОДАРНОСТИ към колегите driver_sl и agenta_rz за положения труд.

 

 

lambda_emulator_front.jpg

 

lambda_simulator.lay

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ето линкове със схемата поне тази, която открих, както и печатен оригинал. Работния файл ще го пращам по пощата, на заинтересованите, че тук освен снимки друго не може.

 

oxigensensorsimulatorci.jpg

 

export.jpg

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Много добра тема колеги.Много се извинявам искам да попитам става ли схемата за АУДИ А3 8Л 125 96г.Благодаря

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване


×