Jump to content
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Nikolay Manev

Добавяне на ESP и бутон "Sport" за иключването му + Снимки

Recommended Posts

Здравейте,

 

Заводски моята кола имаше само ABS от системите за сигурност. Миналата зима при големите снегове ми се случи едно много неприятно занасяне на колата и то при ниска скорост, та се замислих за добавяне на електронна стабилизираща програма - ESP, която включва и тракшън контрол - TC (система против пробоксуване при потегляне).

 

Какво представлява системата и как работи - тук

 

През лятото успях да завърша проекта и реших да пусна тема.

 

*Важно: Това описание е валидно за коли с 4 дискови спирачки. За моделите 1.4 и 1.6 бензин с барабани отзад нямам идея дали доработката е възможна.

 

Необходими са следните компоненти, които поддържат ESP.

 

1. ABS помпа с функция ESP.

 

20170816_082025.jpg

 

Ето списък с част от помпите, където е описано коя какво поддържа:

 

Smart_Select_Image_2017-08-21-21-55-16.png

 

Най-лесно се разбира дали дадена помпа поддържа ESP или не по корпуса - ако отгоре има болт поддържа ESP, а ако има две вдлъбнатини - не поддържа ESP.

 

ABS_ESP.jpg

 

ABS_NO_ESP.jpg

 

Като се сменя ABS помпата с такава с ESP е хубаво да се вземе и поставката и защото е различна, но ако я няма може да се преработи и старата поставка защото е метална.

 

Ето я моята помпа заедно с основата.

 

20170816_082015.jpg

 

Помпите са напълно съвместими. Не е нужно да се подменят тръбите, спирачната помпа или казанчето за спирачна течност. Буксите също са еднакви. Допълнително окабеляване не е необходимо.

 

 

2. CIM модул с датчик за положението и ъгъла на волана.

 

20170926_202256.jpg

 

Дали CIM модула поддържа ESP или не се разбира по 2 начина:

 

Първи начин: Отваряне на корпуса и проверка за наличие на оградените компоненти на печатната платка.

 

CIM_ESP.jpg

 

20170707_210158.jpg

 

Втори начин: Проверка дали има пин в следния отвор на задната част на пластмасовия панел. Ако има - CIM модула поддържа ESP.

 

IMG_20170707_211746.jpg

 

20170707_212102.jpg

 

Буксите са еднакви и допълнително окабеляване не е необходимо.

 

Снимки по време на подмяната на модулите :)

 

20170708_091353.jpg

 

20170926_190726.jpg

 

3. SNS-YAW Rate & BDY ACCEL сензор

 

Това е сензор за странично ускорение - разпознава когато колата почне да занася - презавиване или недозавиване и коригира курса с моментно спиране на някои от колелата.

 

20170701_112555.jpg

 

20170701_112602.jpg

 

Сензора стои под ръчната спирачка, като първо се проверява дали буксата я има заводски инсталирана. Захваща се с две гайки с шайби.

 

20170929_182738.jpg

 

20170701_114016.jpg

 

20170701_114032.jpg

 

До този момент инсталираните модули за достатъчни за програмиране и активиране на ESP. Следва описание как се добавя "Sport" бутон, с който ESP-то се изключва.

 

4. Панел с бутони в централната конзола

 

Първо е необходимо да се смени панела с бутони за аварийни светлини в централната конзола с такъв, който има "Sport" бутон.

 

hazard_no_ESP.jpg

 

hazard_ESP.jpg

 

5. Километраж (IPC модул)

 

След това трябва да се провери дали километража поддържа "Sport" функцията. Ето таблица по която може да се провери километражите с кой кодови индекси (на белия стикер отгоре) кои функции поддържат.

 

Astra_H_Tachovarianten.jpg

 

Ето го таблото което аз закупих. Показал съм къде е отбелязан кодовия индекс.

 

20160503_213745.jpg

 

За да работи бутона "Sport" трябва да се прекарат два допълнителни кабела между буксата която влиза в панела с бутони за аварийни светлини и буксата която влиза в километража (IPC модула).

 

Буксата на панела с бутони в централната конзола с номерацията на пиновете:

 

hazard_connector_draw.jpg

 

IMG_20150910_36520.jpg

 

Буксата на километража (IPC модула) с номерацията на пиновете:

 

IPC_connector.jpg

 

Ето ги и въпросните два кабела. Направих ги сам като взех още една букса за панела с бутони в централната конзола и от нея извадих кабелите с пиновете, съединих ги по средата и ги изолирах. Работи перфектно :)

 

20160325_231941.jpg

 

Пиновете се свързват както следва:

 

Бутони централна конзола | Километраж

пин 8 > пин 41

пин 17 > пин 11

 

При някои коли е възможно тези кабели да са поставени заводски. В този случай не се правят никакви доработки.

 

6. Програмиране

 

При инсталирането на новата ABS помпа, SNS-YAW Rate сензор и панел бутони със "Sport" не е необходим секюрити код. Слагат се директно и заработват.

 

За CIM модула и километража (IPC) е необходимо модулите да се програмират към колата със секюрити код и VIN номер. Най-добре модулите да са развързани от предишната кола, но ако не са трябва да се извади секюрити кода и да се обучат новите модули към колата, защото в тях е и имобилайзера.

 

При мен с тази задача се зае колегата ПОМАГАЩ, за което отново му благодаря :)

 

Частта, която може да се направи с OP-Com/ Vaux-Com е следната.

 

Навсякъде където има YRS (Yaw Rate Sensor) се променя на "Present".

 

Year > Model > Body > IPC (Instrument Control Unit) > Sport Program Switch > избираме "Present"

Year > Model > Body > IPC (Instrument Control Unit) > ESP (Electronic Stability Program) > избираме "Present"

 

Следва много важна стъпка, за да може да се иключва ESP-то с натискане и задържане на "Sport" бутона.

 

Year > Model > Body > IPC (Instrument Control Unit) > Program Variant Configuration > Code index и Code Version - записваме стойностите (напр. Code Index 001 / Code Version 05) и връщаме назад в менюто.

 

Year > Model > Body > IPC (Instrument Control Unit) > Program Code Index > от падащото меню избираме нашия кодов индекс от предишната точка > Programme > Sport Program Switch > избираме "With Sport Chassis".

 

След като всичко е направено бутона "Sport" вече работи.

 

20171217_170214.jpg

 

И при натискане и задържане на бутона "Sport" за около 4 сек ESP-то се изключва. При следващо кратко натискане на "Sport" бутона ESP-то отново се включва.

 

20171216_170909.jpg

 

Този декември поваля сняг та имах възможност да тествам тракшън контрола и ESP-то. Разходих се до паркинга на Метро една вечер :)

Поведението на колата е коренно различно с активно ESP. Като тръгва да поднася системата за части от секундата активира индивидуално спирачките на някои от колелата и вкарва колата в правилната посока.

 

*Важно: ESP системата подпомага шофирането и овладяването на колата при неочаквани обстоятелства, но това не означава че напълно обезопасява и предпазва от инциденти. Винаги основнара роля за поведението на колата играе шофьора - дали е подготвил автомобила за зимата - хубави зимни гуми, изправни спирачки и най-вече промяна на стила на шофиране според ситуацията и условията.

 

Това е колеги. Дано темата е полезна и на други :)

Редактирано от westside
  • Благодаря 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Уникална и изчерпателна тема както винаги, Поздравления!

Закачам я към важните! :th_up:

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Уникална и изчерпателна тема както винаги, Поздравления!

Закачам я към важните! :th_up:

 

Благодаря westside :) Само мога да се радвам :b010:

 

Манолов, описал съм ролята на таблото. То се сменя само ако искаш да изключваш ESP-то. То се изключва със "Sport" бутона, а за да работи той таблото трябва да го поддържа.

 

Поздрави и Весели празници! :flag_opel: :2bg:

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колега, много ми хареса темата и ъпгрейда, който си направил. Мисля и аз да се заема. Ако не ти е проблем, можеш ли да споделиш горе- долу какви пари ти е излязло всичко и откъде си пазарувал частите?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря колега roskonenov. Откакто имам колата имах желание да активирам ESP-то, в началото обаче ми се струваше почти невъзможно. Но ако знаех каква разлика в усещането при шофиране и контрола на колата при влошени условия носи тази екстра щях да се захвана доста по-рано. Най-големия проблем беше ABS помпата, за която имаше противоречиви мнения из форумите - че трябва да се сменят и металните маркучи на спирачната система, както и самата спирачна помпа. За щастие се оказа че няма нищо такова.

 

Сега за частите. Инсталирането на отделните модули не стана в един момент а с течение на времето. И съответно като нещо не сработваше почваше едно четене и търсене на информация из форумите. Първо сложих Спорт бутона. Той не заработи, тогава разбрах че трябва ново табло и допълнително окабеляване и т.н.

 

Частите са втора употреба, като единствено CIM модула е чисто нов, закупих го от olx с всички документи от Opel. Останалите части ги намирах една по една по авточасти втора употреба и мегапартс. Цените са както се договориш. Ето някои ориентировъчни цени, но ако следиш и търсиш сериозно може да успееш да ги вземеш на много по-изгодни цени.

 

Километраж: 60 - 100 лв.

Модул за аварийни със Спорт бутон: 30 - 50 лв.

ABS помпа: 60 - 160 лв.

CIM модул: 100 - 160 лв.

SNS-Yaw сензор - 30 - 70 лв.

 

И вече километража и CIM модула трябва да се програмират към имобилайзера на колата за да работят.

 

Но това е екстрата, която най си заслужава да се инсталира, след темпомата може би :D

Редактирано от Nikolay Manev

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря ти, много изчерпателен отговор. И аз мисля първо да сложа темпомат и след това се заемам с ЕСП-то. :dance:

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
На 12/21/2017 at 23:00, Nikolay Manev написа:

 

Благодаря westside :) Само мога да се радвам :b010:

 

Манолов, описал съм ролята на таблото. То се сменя само ако искаш да изключваш ESP-то. То се изключва със "Sport" бутона, а за да работи той таблото трябва да го поддържа.

 

Поздрави и Весели празници! :flag_opel: :2bg:

Колега, да разбирам ли , че ако не желая да се изключва ESP-то може да се добави само със смяна на помпата, СIМ - модула и сензора. Без допълнително окабеляване и т.н. което си направил.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

man_un - да, точно така. Ако не искаш да го изключваш не е нужно да сменяш километража и да добавяш Спорт бутон. Разбира се ако попаднеш в някаква ситуация винаги можеш да извадиш бушона от предния ел. център. Той е един за ABS и ESP. След това си слагаш обратно бушона и си имаш екстрата активна отново :)

  • Благодаря 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колега моога ли да помоля да споделиш линковете със снимките отново защото не успявам да ги отворя пък съм се засилил да го слагам спорт панела

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване


×