Jump to content
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Petur_7

Действие на ЕГР клапан при бензин и дизел

Recommended Posts

Jovani написа:

Доста е изписано за това как да се "затапи" въпросната система, но никъде не се дискутира необходимостта и. Може би защото за да усетиш липсата и, трябва да имаш наблюдение за правилната и работа на нов автомобил, а повечето возила "нов внос" вече са с полу убита такава и нещата само се влошават. А може би и понеже не се знае как точно работи и се следват разни митове. И така порових се по малко специализирана литература (и не съвсем) и спретнах един превод-компилация за работа на въпросното чудо на бензинови и дизелови агрегати. Не претендирам за изчерпателност и пълна точност, така че ако има допълнения и коментари ще е добре за всички. Приятно четене.

 

Какво е EGR

Рециркулация на отработените газове (ЕGR - Exhaust Gas Recirculation) повишава ефективността на работа на двигателя, намалява разхода на гориво, намалява «твърдата» работа на дизеловия двигател и детонациите в бензиновия двигател. Система се използва отдавна. За съжаление малко народ знае как точно работи - рециркулацията при първа възможност се «неутрализира», влошавайки експлоатационните параметри на автомобила.

За какво е нужна рециркулацията?

Когато температурата в горивната камера става много висока, кислорода и азот в засмукания в цилиндрите въздух започват да взаимодействат един със друг и образуват азотен окис. В бензиновия двигател кислорода е нужен за изгаряне на горивото и в дадения случай почва да недостига т.к. азота го е «откраднал». В резултат, заради непълното изгаряне на горивото двигателя губи част от мощността си, изхвърляйки в излишък NО, СО и НС в атмосферата. За икономия на гориво не може да става и дума.

Какво прави клапана на EGR-а.

Клапана на ЕGR-а е основа на цялата система и позволява на част от изгорелите газове да се върнат обратно във смукателния колектор и да се смесят със свежия въздух постъпващ в цилиндрите. Кислорода повишава температурата на горене (като например в оборудването за кислородно-ацетиленово заваряване), и по този начин за сметка на вкарването на отработени газове (т.е. изкуствено намаляване на съдържанието на кислород в състава на горивната смес) се получава намаляване на температурата на горене. Това води до намаляване на количеството на кислород взаимодействащ с азота и по този начин и към намаляване на количеството на NО.

Рециркулацията има и други предимства. В бензиновите двигатели тя намалява загубите при засмукване като намалява разликата на наляганията в дроселната клапа. По-ниските температури на горене предотвратяват детонацията, което пък позволява да се използва по-ранен момент на запалване, което пък води до увеличаване на въртящия момент. При дизелите намалява «твърдата» работа на двигателя на празен ход т.к. намаленото съдържание на кислород намалява налягането в горивната камера.

Стратегия на работа на ЕGR клапана.

Тя е различна за различните типове двигатели. При дизелите клапана на ЕGR-а се отваря на празен ход, като при това може да осигури до 50% връщане на изгорели газове към засмукания въздух. При натоварване постепенно се затваря и при пълно натоварване е напълно затворен. Той също така се затваря по време на загряване на студен двигател и на голяма надморска височина.

В бензиновите двигатели клапана на ЕGR-а затваря на празен ход и при максимално натоварване, а осигурява 5-10% рециркулация при ниски и средни натоварвания.

Регулиране на клапана на ЕGR.

Повечето системи имат затворен контур на работа, което пък изисква определена обратна връзка. Някой ЕGR клапани се управляват електрически и имат датчик за положение, който връща сигнал на електронния блок за управление на двигателя. Други системи се регулират електро-пневматически и обратната връзка се извършва по датчик за масов разход на въздух (MAF) и датчика за абсолютно налягане в смукателния колектор (МАР) или от датчика за температура на засмукания въздух.

Неизправности

Най разпространения проблем е не херметичност на клапана вследствие на нагар от сажди по гнездото на клапана. Като правило това е предизвикано от смукателната част:

- от замърсена горивна смес в следствие на не добра работа на системата за вентилация на картерните газове;

- износване на цилиндрово- буталната група;

- неизправност на турбината;

- високо ниво на моторното масло;

- неефективно изгаряне, при което остатъци от нагара се „въртят” през клапана на ЕGR-а;

- износване на дюзите, което води до намалява на точността на впръснатото гориво;

- други проблеми свързани с неизправност на датчика за масов разход на въздух (MAF), вакумната помпа, тръбопроводите и съединенията. Неизправностите могат да са поединично или в комбинация. :bigsmile:

Конкретни неизправности на компонентите

- самия EGR клапан постоянно е в контакт с горещите изгорели газове и по тази причина е звеното с най-малък живот. Основна неизправност – нехерметичност. В съвременните двигатели се използват топлообменници за намаляване на температурата на изгорелите газове преди преминаването им през клапана. Също така след гасене на двигателя се прави циклично задействане на клапана с цел „изтупване” на образувания нагар от леглото на клапана.

- соленоида за управление на EGR се използва в системите с пневмо управление. Основна неизправност – нехерметичност. В крайна сметка имаме отворен EGR.

- датчик за положение на EGR-а / датчик за степен за отваряне. При отказ светва лампа за неизправност, но без вредни последствия за двигателя.

Различните системи могат да имат различен брой компоненти, но при всички общото е EGR клапана. Нехерметичността му води до засмукване на допълнителен въздух в смукателния колектор. При двигателите с MAF – обедняване на гориво-въздушната смес от неизменения от MAF-a въздух. В двигателите с MAP – обогатяване на гориво-въздушната смес в следствие от увеличеното налягане в смукателния колектор. В двигателите с двата начина за контрол на количеството на въздуха имаме обогатяване на празен ход и рязко обедняване в преходните режими. При всички случаи заради намаляване на количеството кислород се влошава горенето. Зависимостта е сложна и затова неизправността на системата в различните автомобили е влияе на работата по различен начин. Голямо значение има количеството на върнатите газове и общото състояние на двигателя. Блока за управление на двигателя има програма, по която се стреми да стабилизира оборотите на празен ход и състава на гориво-въздушната смес. При това изпълнителния механизъм на системата за празен ход и продължителността на впръскване на гориво имат точно определени предели. Когато ЕКУ-то успее да стабилизира празния ход, то на преходните режими няма да се справи с необходимата корекция за състава на сместа, тъй като натискането на педала на газта ще доведе до увеличаване на налягането в изпускателния колектор и съответно до увеличаване на количеството на върнатите през EGR-а изгорели газове в смукателния колектор, които пък не съдържат необходимия за горенето кислород. В случая ще имаме влошено ускорение, прекъсване и възможно даже „забиване” при движение. По нататък следва: горещите газове взаимодействат с маслената мъгла в смукателния колектор (ако сте забравили – от системата за вентилация на картера, турбината...) и ускоряват образуването на нагара по стените на смукателния колектор и клапаните, по разпръсквачите на дюзите и инжекторирите и запалителните свещи (за бензините). Това води до затруднено запалване на двигателя, нестабилен празен ход, тресене, при рязко натискане на педала на газта гърмежи в смукателния колектор

Симптоми

Ако клапана се замърсен, то при отварянето и затварянето му той може да заклинва или да реагира бавно.

Ако заклинва при отваряне то това ще доведе до неефективна работа на празен ход за бензиновия двигател и намаляване на мощността на дизеловия двигател и черен дим при старите системи без датчик за масов разход на въздух (MAF).

Ако заклинва при затваряне, то това ще се отрази като „твърда” работа – чукане при дизела и повишен разход на гориво при бензина.

Ако реагира бавно, то проблемите са по-малко очевидни, но постепенно се увеличават и основно се забелязват при работа на празен ход, но и намаляват като цяло управляемостта на автомобила при преходни режими.

В отделни случаи може да светне лампата за неизправност на двигателя (МIL), което може да покаже и неизправност на катализатора (задръстване от сажди).

Колебание в показанията на налягането във смукателния колектор и в разхода на въздух показват бавна реакция и/или заклинване.

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

"В бензиновите двигатели клапана на ЕGR-а затваря на празен ход и при максимално натоварване, а осигурява 5-10% рециркулация при ниски и средни натоварвания". Това което аз знам,е че извън градско над 3000 обората ЕГР почти е затворен и основното му действие е в средните обороти, т.е предимно в "градско" и от там идва зацапването му със сажди. Иначе съм карал малко със затапен ЕГР, няма осезаема разлика, може би е по пъргава в ниските обороти но не нещо кой знае какво.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

"В бензиновите двигатели клапана на ЕGR-а затваря на празен ход и при максимално натоварване, а осигурява 5-10% рециркулация при ниски и средни натоварвания". Това което аз знам,е че извън градско над 3000 обората ЕГР почти е затворен и основното му действие е в средните обороти, т.е предимно в "градско" и от там идва зацапването му със сажди. Иначе съм карал малко със затапен ЕГР, няма осезаема разлика, може би е по пъргава в ниските обороти но не нещо кой знае какво.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване


×